Hver brik i skakspillet har sine egne unikke træk. For at blive en god skakspiller er du nødt til at forstå disse forskellige træk, og hvordan de kan bruges til at vinde spillet. For hver skakbrik vil vi se på udgangsstillingen, skaktræk, notation, overblik og nogle ekstra professionelle tips til at fremskynde din indlæringskurve.
Der er 6 skakbrikker. Her er de:
– Kongen
– Damen (eller dronningen)
– Tårnet
– Løberen
– Springeren
– Bonden
Denne side vil omhandle skakbrikkernes udgangsposition, hvordan de bevæger sig, hvordan &.
bevægelserne i skak bedømmes, og deres styrker/svagheder sammenlignet med andre skakbrikker. Tabellen over brikkernes værdi kan forklares med de træk, vi nu vil præsentere for dig!
Summary:
0. Den indledende placering af skakbrikker
4. Dronningens (eller dronningens) træk i skak
4.2 Forholdsregler med dronningen
0. Skakbrikkernes
første placering
Skak spilles på et skakbræt, der er inddelt i 64 felter med skiftende farver, hvilket svarer til det, der bruges til dam. De lyse felter kaldes “lyse” eller “hvide”, og de mørkere felter kaldes “mørke” eller “sorte”.
I starten af spillet placeres 16 hvide og 16 sorte brikker på brættet. Brættet placeres, så et hvidt felt er i hjørnet tættest på hver spillers højre side.
Hver spiller har seksten brikker, og de er arrangeret på følgende måde:
- Tårnene placeres i
de yderste hjørner, på højre og venstre kant. - Ridderne placeres umiddelbart inden for tårnene.
- Løberne placeres umiddelbart inden for springerne .
- Dronningen placeres på det centrale felt i samme farve som spilleren: hvid dronning på det hvide felt og sort dronning på det sorte felt.
- Kongen tager det ledige felt ved siden af dronningen.
- Bønderne placeres et felt foran alle de andre brikker.
Til sidst ender vi med at have vores brikker placeret sådan her på skakbrættet:
1. Kongen
trækker i skak
Kongen er brikken med et kryds over. Det er måske ikke den stærkeste brik i skak, men det er helt sikkert den vigtigste. Hvis du mister din konge, har du tabt spillet. I starten af spillet skal du sørge for at beskytte din konge. Senere i
spillet kan kongen blive en meget stærk allieret i et angreb, så vær forberedt på at bruge ham.
Den hvide konge starter på felt e1, og den sorte konge starter på felt e8. Sidstnævnte skal være kongens modsatte farve.
Kongen kan flytte et felt i alle retninger. Den kan ikke hoppe over en brik, så i starten af et parti skak er der ingen mulige træk, kongen kan foretage, da den er omgivet af andre brikker.
Den eneste begrænsning, kongen har, når den bevæger sig, er, at den ikke kan bevæge sig ind på et felt, der bliver angrebet af modstanderens brikker.
Kongen skakmat
Hvis den ene side angriber modstanderens konge, kaldes det en skak. Hvis kongen bliver angrebet, og der ikke er nogen bevægelse, der forhindrer, at kongen bliver fanget, er det skakmat, og spillet er slut.
skakmat, og partiet er slut.
2. Tårnets træk i skak
Tårnet er den brik, der ligner et slot. Det er en meget stærk brik, også kendt som en hovedbrik, og dens styrke overgås kun af dronningen!
Hver side starter med to tårne placeret i de fire hjørner af brættet. Tårne er 5 point værd i skak. Selvom point ikke nødvendigvis er essensen i et skakspil, giver de en indikation af en brik styrke. Hvis du opgiver en 3-point skakbrik i bytte for din modstanders tårn, er det normalt en god fangst for dig (det hele afhænger selvfølgelig af situationen).
Tårnet kan flytte et vilkårligt antal felter både horisontalt og vertikalt. Det kan ikke hoppe over en anden brik, så i starten af spillet kan det heller ikke flytte sig.
I starten af spillet er tårnet omgivet af en bonde og en springer. En fejl, begyndere begår, er aldrig at involvere tårnet i spillet. Tårnet
er sjældent involveret i starten af spillet, men du er nødt til at finde en måde at bruge det på senere i spillet, for ellers fratager du dig selv en af de mest interessante skakbrikker.
Rock, hvad er det?
Castling er en særlig regel, der gør det muligt for din konge at flytte to felter til højre eller venstre, mens tårnet på den side flytter til den modsatte side af kongen. FIDE, den internationale organisation, der styrer skakreglerne, definerer rokade på denne måde:
“Dette er et træk af kongen og en af tårnene i samme farve langs spillerens første række, der tæller som et enkelt kongetræk og udføres som følger: kongen flyttes fra sit oprindelige felt to felter til tårnet på dets oprindelige felt, hvorefter tårnet flyttes til det felt, kongen lige har krydset.”
3. Løberens
træk i skak
Løberen er ikke så stærk som tårnet og betragtes som en mindre brik. Den kan dog dække et stort område og fungerer godt i par.
De placeres ved siden af henholdsvis dronningen og kongen.
Du starter med to løbere. De er placeret lige ved siden af kongen og dronningen. Du vil have en løber på de lyse felter og en løber på de mørke felter. De vil altid forblive på det samme farvede felt gennem hele spillet. Løberen
er 3 point værd i et spil skak, svarende til en springer.
Løberen kan flytte diagonalt til så mange felter, som den vil, uden at springe over en anden brik. I starten af spillet er løberen blokeret af bønder, men du vil normalt flytte dine bønder tidligt i spillet. Det åbner døren for, at løberne kan blive involveret i spillet. Løberne
vil være en af de vigtigste brikker, du bruger tidligt i spillet til at angribe din modstander.
4. Dronningens (eller dronningens) træk i skak
Dronningen er brikken med en krone over sig, men uden et kors (dette er forbeholdt konger). Det er den stærkeste skakbrik og kombinerer træk fra tårn og løber. Ligesom tårnet betragtes den som en vigtig brik i skak.
At bruge dronningen korrekt er en af de vigtigste ting at gøre i et parti skak. Den er magtfuld, så du skal bruge den, men hvis den ikke er beskyttet, kan din modstander fange din dronning, hvilket normalt fører til et hurtigt tab…. Dronningen er 9 point værd, hvilket er mere end tårnet og løberen tilsammen!
Dronningen kombinerer bevægelserne fra løberen og tårnet. Hun kan flytte til ethvert felt diagonalt, eller op, ned og sidelæns på lige så mange felter uden at hoppe over en anden brik.
I starten af et skakparti er det som regel ikke nødvendigt at flytte sin dronning. Den vil støtte dine bønder, løbere og springere i tilfælde af overambitiøse angreb fra din modstander. Når du nærmer dig midtspillet (ca. 15 træk), kan dronningen begynde at blive lidt mere involveret og spille mere offensivt.
Forholdsregler for dronningen
En af de største fejl, begyndere begår med deres dronninger, er at bringe dem ind i spillet for tidligt. De antager, at fordi de er de mest magtfulde, er de nødt til at få dem ind i kampen tidligt. Det lyder godt, men i teorien fungerer det ikke. Spillere, der får deres dronninger ud tidligt, ender som regel med at spilde en masse tid på at udvikle dem. Din modstander kan koncentrere sig om at udvikle sine brikker mod centrum, mens du bekymrer dig om din dronnings sikkerhed.
I starten af et parti gør dronningen alene næsten aldrig nogen skade. Men når den blandes med løbere, springere og tårne, gør dronningen meget skade. Når du rykker din dronning frem i starten af spillet, skal du sørge for, at den dækker så mange brikker som muligt. På den måde, når en af dine brikker starter et angreb, vil din dronning være der til at støtte angrebet, men vil ikke være i fare.
5. Springerens
træk i skak
Springeren er den brik, der ligner en hest. Det er den mest komplicerede brik at forklare, fordi den har en meget speciel bevægelse. Kavaleren er 3 point værd og betragtes som en mindre brik. Den anses generelt for at være lige så stærk som en løber, men af sine egne grunde. Selvom begge brikker er 3 point værd, er der stillinger, hvor springeren regerer øverst.
Hvert spil starter med to springere.
De vil være placeret mellem dit tårn og dine løbere på felterne B1/G1 for hvid og B8/G8 for sort.
Springeren er den eneste brik på brættet, der kan hoppe over en anden brik. På den måde er springeren et skridt foran dronningen, men har stadig mindre rækkevidde end dronningen.
Springerens bevægelse kan forestilles som et L. Du kan forestille dig det som en to-til-en eller en-til-to tilgang. Det betyder, at rytteren kan bevæge sig to felter op/ned/til siden efterfulgt af et felt for at lave et L, eller han kan bevæge sig et felt op/ned/til siden efterfulgt af to felter for at lave et L.
Som vi nævnte tidligere, kan springeren også springe over en anden brik.
Det betyder, at selv om springeren er omgivet af brikker, kan den stadig flytte det samme antal felter (forudsat at den endelige destination ikke er besat af en anden brik, du ejer).
Det er vigtigt at bemærke, at springere er meget mere værdifulde midt på brættet. De er generelt ikke særlig effektive på kanten af brættet og er endnu mindre effektive i hjørnerne. Sørg for, at dine springere altid er fokuseret på midten af brættet. Det er også vigtigt at huske, at springere skal regnes blandt de første brikker, du rykker frem, efter bønderne.
6. Bondebevægelser i skak
Bonden er den grundlæggende brik i skak, og hver side starter med otte bønder.
Hver bonde er 1 point værd. Selvom det måske ikke virker af meget, kan mange gode skakspillere vinde et parti skak, hvis de har en fordel på et point over deres modstander.
Selv om bonden er den svageste brik på brættet, spiller den en afgørende rolle i spillet. Det meste af den tidlige del af spillet vil være fokuseret på bonde-strukturen og på at kontrollere midten af brættet med dine bønder. De andre brikker vil støtte bonden i de tidlige faser. Senere vil bønderne spille en mere støttende rolle for de mindre og større brikker, som vil begrænse de felter, modstanderen kan nå.
Bonden er den eneste brik på brættet, der ikke kan rykke baglæns. Det er også den eneste brik, som du ikke kan flytte det samme antal felter i løbet af spillet. Første gang du flytter en bonde, kan du flytte den et eller to felter. Når bonden er
flyttet, kan du kun flytte den et felt mere.
En anden forskel ved denne brik er, at mens bonden rykker frem, kan den ikke slå en anden brik direkte foran den. Den kan kun slå en brik diagonalt, men den kan ikke flytte diagonalt (medmindre den slår en brik).
“En Passant”
bevægelse
Der er kun ét specielt træk, en bonde kan foretage, kaldet “en passant”. Det kan kun ske umiddelbart efter, at en bonde har flyttet sig to felter. Hvis du har en bonde ved siden af den bonde, der har flyttet to felter, kan du tage den bonde en passant, men du har kun ét træk. Ethvert andet træk, du foretager, vil ophæve muligheden for at bruge en passant.
Bondefremstød
Bondeoprykning sker, når en bonde når den fjerneste række fra sit oprindelige felt – den ottende række for hvid og den første række for sort. Når det sker, kan spilleren erstatte bonden med en dronning, et tårn, en løber eller en springer. For det meste forfremmer spillerne en bonde til en dronning, hvilket er kendt som “dronning af bonden”.
I dag kan spillerne forfremme deres bønder til en hvilken som helst af de brikker, der er nævnt ovenfor. De kan også forfremme et hvilket som helst antal aktive brikker på brættet. Som
et resultat kan hver spiller teknisk set have ni dronninger, 10 tårne, 10 løbere og 10 springere, selvom det i virkeligheden er næsten umuligt at opnå.